26 Nuttige feiten over hardlopen

21 Mar 2021

26 Nuttige feiten over hardlopen

Semi-Rad

Een niet-uitputtende lijst

1. Het is oké om tijdens het hardlopen pauzes te nemen. Soms duren pauzes een paar seconden, en soms duren ze een paar jaar.

2. Er zijn geen regels voor wat hardlopen of minimaal vereiste snelheid is. Maar in de sport van racewalking, moet één voet te allen tijde in contact zijn met de grond, anders wordt de wandelaar beschouwd als "lopend".

3. Er is geen vereiste dat je een bank moet hebben om het Couch to 5K-programma te volgen.

4. Honderd procent van de deelnemers aan de eerste marathon stierf bij het voltooien van het evenement.

5. Het maakt niet uit wie je bent, de kans is groot dat je vijf kilometer sneller kunt rennen dan vijf kilometer. Je zou kunnen denken: "Hell, ik ga vanaf nu kilometers rennen", maar helaas is dat niet hoe het werkt.

6. Eliud Kipchoge, die het wereldrecord voor de snelste marathon ooit heeft, trekt zijn schoenen één voor één aan, net als jij. Dat is leuk om over na te denken, maar hij zou je verdomme ook verpletteren tijdens een marathon.

7. Er is geen ‘verplichte kleding’ om te hardlopen. Je kunt een superkorte short dragen of je shirt uittrekken tijdens het hardlopen als je dat wilt. Het belangrijkste is dat u zich op uw gemak voelt.

8. Correctie: in veel staten en gemeenten is het verplicht om een ​​bepaalde hoeveelheid kleding te dragen in openbare ruimtes.

9. Je kunt hardlopen op schoenen met superdemping, je kunt hardlopen op zeer minimalistische schoenen en je kunt op blote voeten rennen. Elk van deze dingen kan uw leven veranderen.

10. Mensen die dicht bij je staan ​​of mensen die je net hebt ontmoet, kunnen uiteindelijk moe worden om te horen hoe je specifieke schoenen je leven hebben veranderd.

11. De top geregistreerde loopsnelheid van een mens, sprinter Usain Bolt, is 27 mijl per uur. De topsnelheid van een rennende grizzlybeer is 35 mijl per uur. Er zijn echter nog geen gegevens over hoe snel een mens kan rennen terwijl hij wegrent voor een beer.

12. Er zijn geen vaste regels over wat je wel en niet mag eten voordat je gaat hardlopen; er is alleen je antwoord op de vraag "Heb je ooit in je broek gepoept tijdens het hardlopen?"

13. Als u regelmatig hardloopt, maar u wilt iemand vinden die u vertelt dat u het verkeerd doet, dan kunt u die persoon op internet vinden.

14. 21,1 mijl is de halve afstand van een marathon, namelijk 42,2 mijl. Als je een marathon loopt, ben je op de 13,1 mijl-markering halverwege. Met 14 mijl ben je echter ook halverwege. En met 15 mijl, 16 mijl, 17 mijl en 18 mijl ben je ook nog maar halverwege. Dit gaat elke mijl door tot mijl 25,5, wanneer je bijna klaar bent.

15. Het is een algemeen aanvaarde opvatting dat ultralopen 'niet echt hardlopen' is. Dit is slechts één interpretatie van ultralopen, en er zit een kern van waarheid in, aangezien hardlopen slechts één onderdeel van ultralopen is. Andere componenten van ultralopen zijn onder meer het eten van snacks, wandelen, hardlopen met trekkingstokken, hallucineren, verdrietig zijn, teennagels verliezen, bloeden, wanhoop, blaren, onzinnig praten, schuifelen en socializen met aardige mensen die naast het bos wonen. op klaptafels met snacks.

16. Mensen die een hekel hebben aan hardlopen en het ten koste van alles willen vermijden, noemen hardlopen mogelijk 'cardio'.

17. Mensen die een hekel hebben aan hardlopen en het liever vermijden, noemen hardlopen misschien wel 'hardlopen' en doen het decennia lang regelmatig.

18. Het eerste menselijke gebruik van loopbanden was in de Engelse gevangenissen van het begin van de 19e eeuw. Sindsdien zijn loopbanden geëvolueerd om het voor mensen mogelijk te maken om veilig kabelnieuws te bekijken tijdens het hardlopen.

19. Veel hardlopers zeggen dat ze houden van de eenvoud van hardlopen, omdat je daarvoor alleen een paar schoenen nodig hebt.

20. Elke echte hardloper weet dat je naast een paar schoenen ook een ijzeren vastberadenheid en de zwaarbevochten psychologische hulpmiddelen nodig hebt om dag in dag uit je uitstelbare reet de deur uit te slepen en daadwerkelijk te gaan rennen.

21. Het is over het algemeen acceptabel voor hardlopers om hetzelfde hardlooppad of pad tegelijkertijd te gebruiken, waarbij ze elkaar ruimte geven bij het passeren.

22. Het is over het algemeen onaanvaardbaar dat hardlopers tegelijkertijd dezelfde loopband gebruiken.

23. Veel muzikanten hebben liedjes geschreven waarin rennen in metaforische en / of letterlijke zin wordt genoemd, zoals Iron Maiden's 'Run to the Hills', NWA's '100 Miles and Runnin', 'Bruce Springsteen's' Born to Run 'en meer. cryptisch genoeg is het Nirvana-nummer 'I Hate Myself and Want to Die', dat gaat over ultramarathonlopen.

24. Er zijn veel manieren om technologie te gebruiken om uw hardloopoefening te verbeteren, zoals het gebruik van een app zoals Strava, die met een paar klikken zal communiceren met satellieten om uw tijd en afgelegde afstand in tabelvorm te brengen, of een andere app zoals GrubHub, die, met een paar klikken, kunt u een zak met afhaalmaaltijden bij uw voordeur laten verschijnen op het moment dat u thuiskomt van uw ren.

25. Veel hardlopers ervaren wat 'runner's high' wordt genoemd, een euforisch gevoel dat wordt veroorzaakt door chemicaliën die door het lichaam vrijkomen tijdens of na zware inspanning.

26. Veel hardlopers ervaren ook periodiek een volledig niet-gerelateerde runner's high, die wordt veroorzaakt door extreme gastro-intestinale klachten tijdens het hardlopen en vervolgens net op tijd naar een toilet gaan om andere door het lichaam geproduceerde chemicaliën vrij te maken.

Brendan Leonard's nieuwe boek , I Hate Running and You Can Too, is nu uit.