Beter slapen? Zoek de buitenlucht op!

17 Oct 2020

Beter slapen? Zoek de buitenlucht op!

Vooral in de donkere wintermaanden krijgen mensen niet tot nauwelijks daglicht op hun huid. Dit kan leiden tot de zogenoemde ‘winterblues’. Je zit minder lekker in je vel en voelt je ongelukkiger. Daarnaast heeft het een negatieve invloed op je nachtrust. Daglicht zorgt ervoor dat ’s avonds de aanmaak van melatonine wordt gestimuleerd. Dit hormoon is in grote mate verantwoordelijk voor een goede nachtrust. Het is dan ook een goed advies om – tijdens de winterse maanden – overdag een wandeling te maken of een stukje te fietsen om je broodnodige ‘shot’ daglicht te krijgen. Ook de aanschaf van een zogenoemde daglichtlamp is het overwegen waard.

Lichamelijke vermoeidheid en geestelijke rust

Een ander ‘wondermiddel’ voor een goede nachtrust is beweging. Ga lekker een stuk fietsen, joggen of wandelen. Dit zorgt niet alleen voor lichamelijke vermoeidheid – waardoor je beter slaapt – maar ook voor geestelijke rust. Kortom, een dubbele werking en het hoeft geen cent te kosten. Het is wel belangrijk om niet in de uren voordat je gaat slapen te sporten. Het is dan vaak moeilijk om tot rust te komen, waardoor je langere tijd wakker kunt liggen. Bovendien remt het de aanmaak van melatonine die laat op de avond op volle toeren hoort te zijn. Kortom, een averechts effect en niet in slaap kunnen vallen.

De ultieme combinatie

Het opzoeken van de buitenlucht en beweging gaan perfect samen. Juist deze combinatie maakt – met name tijdens de donkere maanden – het verschil. Natuurlijk kost het meer energie om met de fiets naar het werk te gaan, maar een goede nachtrust zorgt er aan de andere kant voor dat je deze energie ruimschoots ‘vergoed’ krijgt. Maak er dus een dagelijks gewoonte van om te fietsen, wandelen of joggen. Natuurlijk zijn er – naast de genoemde adviezen – veel meer mogelijkheden om de kwaliteit van je nachtrust zelf te verbeteren en een moe en lusteloos gevoel te voorkomen. Toch begint het vaak bij een gezonde levensstijl.