Het ingewikkelde verband tussen slaap en letsel

16 Apr 2021

Het ingewikkelde verband tussen slaap en letsel

Sweat Science

Het is gemakkelijk - misschien een beetje te gemakkelijk - om te geloven dat een slechte slaap je kwetsbaarder maakt voor verwondingen. Maar onderzoekers zijn er toch niet zo zeker van.

Het is de beste prestatie-hack van allemaal, en het kost slechts een derde van je tijd op deze planeet, geef of neem een ​​uur of twee . Ik heb het over slaap, dat de afgelopen jaren nog meer een obsessie is geworden onder atleten en andere strivers. Vergeet Thomas Edison en zijn vier uur per nacht: het kenmerk van een geweldige atleet is tegenwoordig "hoge slaapcapaciteit", wat de vaardigheid is om snel en gemakkelijk in slaap te vallen wanneer de gelegenheid zich voordoet, zelfs als je geen slaapgebrek hebt.

Met dat nobele doel voor ogen, breng ik je een nieuw overzichtsartikel, gepubliceerd in het nummer van Sports Medicine van deze maand, over de verbanden tussen slaap en sportblessures, een onderwerp waarover ik al een paar keer eerder heb geschreven . De algemene conclusie, op basis van 12 prospectieve onderzoeken, is dat - oh wacht ... blijkbaar is er "onvoldoende bewijs" om een ​​verband te leggen tussen slechte slaap en verwondingen bij de meeste bestudeerde populaties. Dit niet vinden is een beetje verrassend en het is de moeite waard om er wat dieper op in te gaan vanwege wat het ons vertelt over de gevaren van te enthousiast worden over schijnbaar voor de hand liggende prestatiehulpmiddelen.

Eerste disclaimer: ik ben een grote fan van slaap. Ik maak er een fetisj van om genoeg uren in bed door te brengen dat ik vrijwel nooit wakker hoef te worden met een wekker. Ik noem dit omdat ik vermoed dat veel van het recente slaapboosterisme afkomstig is van mensen zoals ik, die al geneigd zijn meer dan acht uur per nacht te krijgen, en die gretig elk bewijs willen omarmen dat suggereert dat ze het juiste doen. Wanneer ik een paper lees over een vermeend nieuw prestatiebevorderend supplement, zijn mijn antennes zeer alert op eventuele tekortkomingen in onderzoeksopzet of belangenconflicten. Voor zoiets als slapen ben ik waarschijnlijk minder kritisch. En ik ben niet de enige.

In 2015 schreef ik over een onderzoek in de Journal of Pediatric Orthopaedics waarin blessuregegevens van 112 atleten op een high-end middelbare school in Los Angeles werden geparseerd. Ik heb deze grafiek toegevoegd die een duidelijk verband laat zien tussen het risico op blessures en zelfgerapporteerde uren slaap per nacht:

De associatie ziet er hier vrij duidelijk uit: atleten die acht of meer uren slaap per nacht waren veel minder kans om gewond te raken. Maar veroorzaakt slaapgebrek eigenlijk blessures? Dat is lastiger om te zeggen.

In de nieuwe Sports Medicine-recensie, die is geschreven door een groep aan de Towson University onder leiding van Devon Dobrosielski, worden een paar verschillende causale mechanismen besproken. Van slaapgebrek is aangetoond dat het de productie van testosteron en groeihormoon onderdrukt en de cortisolspiegel verhoogt, waardoor de spieren kunnen verzwakken en u vatbaarder wordt voor letsel. Slaperigheid kan ook uw reactietijd vertragen en leiden tot meer aandachtsverlies, waardoor uw risico op een gedraaide enkel of een puck in het gezicht kan toenemen. Maar er zijn ook tal van niet-causale mogelijkheden: het kan gewoon zijn dat atleten die zich houden aan de 'lichten uit om 10 uur' s avonds. regel zijn ook eerder geneigd om gewetensvol risicovol spel en plotselinge toename van het trainingsvolume te vermijden. Of een andere factor, zoals overtraining, kan zowel de slaap verstoren als het risico op blessures verhogen.

Ik ben vooral geïnteresseerd in dit onderwerp omdat die studie op de middelbare school in LA controversieel verscheen in de bestseller Why We van slaapwetenschapper Matthew Walker uit 2017. Slaap. Hij plaatste zelfs dezelfde grafiek in zijn boek - met een cruciaal verschil. Zoals een blogger genaamd Alexey Guzey opmerkte, liet hij de bar vijf uur slapen, waardoor het leek alsof het risico op blessures gestaag en onverbiddelijk toenam met minder uren slaap. (Walker heeft naar verluidt de grafiek gewijzigd voor volgende edities van het boek.)

Er is hier een interessante discussie over het "juiste" niveau van vereenvoudiging. Effectieve wetenschapscommunicatie houdt altijd het wegsnoeien van vreemde details in, en dat snoeiproces is inherent subjectief. Je zou kunnen zeggen dat weten wat je moet weglaten zonder de boodschap te verdraaien de belangrijkste vaardigheid is in wetenschapsjournalistiek. En om duidelijk te zijn, ik denk dat Walker die balans verkeerd had in zijn oorspronkelijke grafiek. Maar ik denk niet dat het per se komt omdat hij in de zak van Big Sleep zit of zoiets snode. In plaats daarvan lijkt het mij meer een voorbeeld van waar ik het hierboven over had: onze neiging om positief slaaponderzoek kritiekloos te omarmen, omdat het zo natuurlijk en onschadelijk lijkt en, in zekere zin, moreel juist: als we goede jongens zijn en meisjes en ga op tijd naar bed, de blessure-fee zal ons met rust laten.

Maar terug naar Dobrosielski's recensie: hij en zijn collega's vonden 12 onderzoeken die aan hun inclusienormen voldeden. Ze hadden allemaal te maken met volwassen atleten, en ze waren allemaal prospectief, wat betekent dat ze een eerste beoordeling hadden van de hoeveelheid slaap of de duur, gevolgd door een periode waarin ze verwondingen volgden. Zes van de onderzoeken vonden geen significant verband tussen slaap en blessures; de andere zes wel, maar de onderzoeken waren zo verschillend dat er geen algemene patronen waren over welke soorten blessures of atleten of slaappatronen het belangrijkst waren.

Het is vermeldenswaard dat een eerdere recensie uit 2019 eruitzag op het bewijs voor adolescenten in plaats van volwassen atleten. In dat onderzoek concludeerden ze dat adolescenten die chronisch slaapgebrek hadden - een definitie die tussen studies varieerde, maar doorgaans betekende dat ze minder dan acht uur per nacht moesten krijgen - 58 procent meer kans hadden op een sportblessure. Die schatting was echter gebaseerd op slechts drie onderzoeken en lost het verschil tussen correlatie en causaliteit nog steeds niet op.

Uiteindelijk blijf ik geloven dat slaap goed voor ons is, en dat mensen die volhouden dat ze maar vijf of zes uur per nacht 'nodig hebben', houden zichzelf voor de gek. Maar de waarheid, zoals de slaapwetenschapper van het Canadese Olympische team Charles Samuels me een paar jaar geleden vertelde, is dat er echt niet zoveel bewijs is om deze aannames te ondersteunen. Met name het verband tussen slaaptijd en letselrisico ziet er op basis van de nieuwe recensie voor mij steeds wankel uit. In dit tijdperk van meedogenloze zelfoptimalisatie kan ik het niet nalaten te denken aan een van Samuels 'andere klompjes wijsheid: er zijn geen bonuspunten om een ​​beter dan normale slaper te zijn. Tijd in bed is waardevol, maar het is geen magisch wondermiddel. Als je af en toe je bedtijd mist, slaap er dan niet over.

Hoedtip voor Chris Yates voor aanvullend onderzoek. Ga voor meer Sweat Science naar Twitter en Facebook, meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en bekijk mijn boek Endure: Mind, Body, and the Curiously Elastic Limits of Human Performance.