Hoe je mentaal door een moeilijk moment heen kunt komen

03 Jun 2021

Hoe je mentaal door een moeilijk moment heen kunt komen

Gepresenteerd door sponsorcontent: Under Armour

Of je nu traint of racet, je zult een aantal uitdagingen aangaan. Hier leest u hoe u verder kunt gaan.

Je bent misschien nog niet helemaal terug bij het racen, maar je begint waarschijnlijk te trainen voor een valdoel. Of het nu je eerste keer is dat je je voorbereidt op een race of je eerste keer hard trainen na een pauze, het is tijd om zowel je geest als je lichaam te trainen. Zoals Under Armour-coach Tom Brumlik je zal vertellen: "De geest leidt het lichaam." Dat betekent dat je het werk moet doen om je hersenen samen met je lichaam af te stemmen. Hier is hoe.

Maak gebruik van de kracht van bevestigingen

Om een ​​basislijn van positiviteit te creëren voor alle aspecten van het leven, niet alleen voor training, raadt Brumlik aan om positieve zelfpraat te oefenen. "Ik ben dol op affirmaties", zegt hij, korte volledige zinnen die je op elk moment kunt zeggen. "Ik vertel mijn atleten dat ze de hele dag 'ik ben'-statements moeten oefenen, zelfs als ze niet trainen of racen." Als je bijvoorbeeld in de eerste fase van een gigantisch project op je werk bent en je overweldigd voelt door hoeveel er nog voor je ligt, zeg dan tegen jezelf: "Ik ben onderweg." Wanneer je wekker afgaat om 0-donker-30 voor een run, zeg dan: "Ik ben een ochtendmens." Hoe het ook zij, het is de praktijk van 'ik ben'-uitspraken die tot winst leiden. "Je kunt ze niet alleen op de racedag naar buiten trekken", zegt Brumlik. "De praktijk moet ingebakken zijn."

En ontwikkel ook enkele mantra's

Naast het vinden van enkele universele affirmaties die van toepassing kunnen zijn op alle facetten van je leven, zul je wil ook wat kortere, meer hardloopspecifieke mantra's in je mentale gereedschapskist hebben. Elke trainingssessie of race kan aanvoelen als een achtbaan, met hoogte- en dieptepunten, wendingen en bochten. Het ene moment voel je je geweldig, vlieg je door de intervallen, en het volgende moment sta je voor de grootste, steilste klim van je leven. Als je dat feit kent en omarmt - en een automatische reactie hebt - kun je doorzetten.

Onderzoek toont aan dat wanneer je een mantra herhaalt wanneer je een uitdaging aangaat, dit je een mentale en fysieke boost kan geven. De bewoording kan alles zijn dat je op betrouwbare wijze opvrolijkt. Denk bijvoorbeeld in de trant van "Ik ben sterk" of "Ik heb dit". Of herhaal iets dat te maken heeft met hardlopen, zoals 'Snel en soepel', 'Licht en snel' of 'Ik eet heuvels'. Andere opties zijn onder meer 'Verlicht' of 'Ga ervoor'. Wat je ook motiveert, dat bij herhaling wordt gebruikt, zal je erdoor helpen.

Focus op je ademhaling

Je kunt je ademhaling gebruiken in een verscheidenheid aan race- en trainingsscenario's. "Ik gebruik graag ademhaling voor een race of zware training om mijn zenuwen te kalmeren", zegt Brumlik. "Je kunt het ook gebruiken om te ontspannen en dingen glad te strijken tijdens een race." De kwaliteit van je ademhaling tijdens een zware training of wedstrijd kan ook een goede indicator zijn voor je inspanningsniveau. Als je in de eerste mijl van een race zit en merkt dat je moeilijk ademt, is het tijd om dingen terug te draaien, zodat je iets over hebt voor het einde. "Het is heel gewoon om te hard naar buiten te gaan, dus let op je ademhalingsfrequentie en adem langzaam en diep in om jezelf te vertragen als dat nodig is", beveelt Brumlik aan. Er zijn meer dan alleen fysieke voordelen om je adem als barometer te gebruiken, zoals Brumlik suggereert: door dit te doen, beoefen je mindfulness die je kan helpen focus te creëren, kalmte te bevorderen en, belangrijker nog, te versterken dat je de controle hebt over uw hardloopsessie.

Tel uw stappen

Als u zich tijdens een training in de pijngrot bevindt, ga dan mentaal in uw cadans zitten om uw gedachten af ​​te leiden van de uitdaging. Bekijk de MapMyRun-app om uw perfecte cadans te vinden en concentreer u vervolgens op het ritme van uw voeten. Het duurt niet lang of je vergeet de pijn en valt in een gemakkelijkere, efficiëntere pas. "Denk aan lichte, snelle stappen, die uw monteurs helpen", zegt Brumlik. "Denk eraan om je armen naar achteren en je voet recht naar beneden te duwen om het meeste uit je pas te halen." Het opbouwen van mentale vaardigheden heeft alles te maken met het ontwikkelen van een positieve mindset, zegt Brumlik. "Hardlopen kan een uitdagende sport zijn", zegt hij. "Blijf weg van woorden als 'ik kan niet' en concentreer je in plaats daarvan op positieve praktijken totdat ze een gewoonte worden."

Under Armour, Inc., met hoofdkantoor in Baltimore, Maryland, is een toonaangevende uitvinder, marketeer en distributeur van merkkleding, schoenen en accessoires voor sportprestaties. De innovatieve producten en ervaringen van Under Armour zijn ontworpen om menselijke prestaties te versterken en zijn ontwikkeld om atleten beter te maken. Ga voor meer informatie naar http://about.underarmour.com.