Hoe lichaamsbeweging zwangere vrouwen beïnvloedt

15 May 2021

Hoe lichaamsbeweging zwangere vrouwen beïnvloedt

Sweat Science

Een nieuwe studie zoekt naar aanpassingen in de placenta en vindt positieve effecten van lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap

Als je trainingsadvies geeft, is de inzet meestal vrij laag. Als je het verkeerd hebt, wordt iemand minder fit of vermoeider dan hij zou moeten zijn, die beide gemakkelijk kunnen worden verholpen. Maar dat is zeker niet het geval met lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap: niemand wil op de hoogte zijn van advies dat uiteindelijk wordt geassocieerd met een negatief resultaat.

Om dezelfde reden is rigoureus onderzoek naar dit onderwerp relatief zeldzaam - wat een nieuwe studie Geneeskunde & Wetenschap in Sport & Bewegen het ontdekken waard maakt. De studie, uitgevoerd door fysioloog Daniel Hardy en zijn collega's aan de Western University in Canada, kijkt naar de eigenschappen van de placenta direct na de geboorte bij een groep zwangere vrouwen die milde, matige of geen lichamelijke inspanning moeten ondergaan. Uit eerder onderzoek is al vrij duidelijk dat lichaamsbeweging goed is voor aanstaande moeders, maar de nieuwe resultaten dragen bij aan het groeiend bewijs over de lastiger vraag of het ook goed is voor foetussen.

Het typische advies tegenwoordig is dat gezond zwangere vrouwen moeten streven naar 150 minuten matige lichaamsbeweging per week, gespreid over ten minste drie dagen. (Michelle Mottola, de senior auteur van de nieuwe studie en hoofd van Western's Exercise and Pregnancy Laboratory, is ook de eerste auteur van een consensusverklaring uit 2019, gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine, waarin deze en andere richtlijnen voor zwangere vrouwen worden uiteengezet. schreef over die richtlijnen hier.) In de nieuwe studie werden in totaal 21 vrouwen toegewezen om dit doel te bereiken met een combinatie van stationair fietsen, traplopen of fitnesslessen, met een streefhartslag van 30 procent of 70 procent van de hartslagreserve (de zone tussen rust- en maximale hartslag), overeenkomend met lage en matige intensiteit, beginnend tussen 16 en 20 weken zwangerschap. Nog eens acht vrouwen trainden niet.

Alle vrouwen baarden gezonde baby's en binnen een uur na de bevalling werd een monster van hun placenta verzameld voor analyse. Het primaire doel van de studie was het meten van markers van angiogenese, de vorming van nieuwe bloedvaten. Het is algemeen bekend dat lichaamsbeweging de angiogenese door het hele lichaam bevordert, om op een efficiëntere manier zuurstofrijk bloed naar de spieren te leiden. De placenta levert zuurstof en voedingsstoffen aan de foetus, waardoor het een cruciale bepalende factor is voor de groei en gezondheid van de foetus - maar het is niet duidelijk dat het meer bloedvaten zou moeten ontwikkelen, aangezien de foetus zelf niet traint.

En er is ook een mogelijke afweging. Als de placenta meer bloedvaten ontwikkelt, kan dat een teken zijn dat de foetus gestrest raakt door zuurstofgebrek tijdens de inspanning van zijn moeder. Dus de studie zocht ook naar moleculaire markers die geassocieerd zijn met perioden van lage zuurstof, evenals naar markers geassocieerd met oxidatieve stress en andere negatieve aanpassingen.

Het belangrijkste resultaat, zoals opgemerkt, was dat alle baby's gezond werden geboren. . Er waren geen significante verschillen in grootte, gewicht of tijdstip van levering. Cruciaal was dat er in beide oefengroepen een tienvoudige toename was van het angiogeninegehalte, het sleuteleiwit dat betrokken is bij het stimuleren van de vorming van bloedvaten. Er was geen significant verschil tussen milde en matige lichaamsbeweging, hoewel de groepen zo klein waren dat het moeilijk zou zijn geweest om enig dosiseffect op te merken. Omgekeerd waren er geen verschillen in een lange lijst van markers van lage zuurstof, oxidatieve stress en andere mogelijke negatieve aanpassingen.

Dus het resulterende advies is eigenlijk om te blijven doen wat je doet, als je ' ben al een oefening bekeerling. Dat is de trend van de afgelopen jaren: in 2012 interviewde ik een onderzoeker die net een gerandomiseerde studie over lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap had afgerond, en hij zei dat de grootste uitdaging was om te gaan met de teleurstelling van de vrijwilligers die waren toegewezen om niet te sporten tijdens hun zwangerschap. Minder dan een decennium later, met steeds meer bewijs over het belang van fit blijven tijdens de zwangerschap, is het moeilijk om je zelfs maar voor te stellen zo'n onderzoek uit te voeren: het nieuwe westerse onderzoek heeft alleen de sporters gerandomiseerd en tegen het einde afzonderlijk gerekruteerd naar keuze vrijwilligers. van hun zwangerschap voor de niet-sportende controlegroep.

Natuurlijk sporten veel vrouwen niet regelmatig voor of tijdens de zwangerschap, en sommigen ondervinden problemen zoals zwangerschapsdiabetes en intra-uteriene groeirestrictie. In beide gevallen wordt de vorming van nieuwe bloedvaten in de placenta verstoord, dus de onderzoekers speculeren dat lichaamsbeweging een nuttige tegenmaatregel kan zijn.

De grote onbeantwoorde vraag - en de vraag waar onderzoekers echt terughoudend over zijn aanpakken in het lab - dat is wat er gebeurt als u tijdens uw zwangerschap hard wilt blijven trainen. Jarenlang was er een vuistregel die vrouwen vertelde om hun hartslag niet boven de 140 slagen per minuut te krijgen. Dat is al lang achterhaald en maakt geen deel meer uit van officiële richtlijnen, maar je hoort het nog steeds af en toe. Dat is in feite wat een arts tegen Margie Davenport, de co-hoofdauteur van de consensusverklaring van 2019 en een voormalige gesynchroniseerde zwemster van het nationale team, vertelde toen ze in 2014 zwanger was van haar eerste kind. (Haar antwoord: "Oh, jij ' opnieuw met de verkeerde persoon praten! ”)

In onderzoeken met Olympische atleten en tijdens tests op de loopband tot uitputting, hebben onderzoekers af en toe korte dalingen in de hartslag van de foetus en een afname van de navelstrengbloedstroom gezien. Er zijn geen aanwijzingen voor blijvende negatieve resultaten, een conclusie die wordt versterkt door een andere studie uit 2019 onder 130 zwangere atleten van het nationale team in IJsland, die geen problemen vond in vergelijking met een gematchte controlegroep van niet-atleten. Maar iedereen in het veld blijft voorzichtig met het geven van advies over echt zware oefeningen: je moet op zijn minst naar je lichaam luisteren, gehydrateerd en gevoed blijven, alert zijn op ongewoon ongemak en idealiter je individuele situatie met je partner bespreken. arts.

Wat als "moeilijk" telt, hangt natuurlijk waarschijnlijk af van uw basislijn vóór de zwangerschap. In 2018 publiceerde Davenport een casusrapport over een sherpa-vrouw die, 31 weken zwanger, een trektocht leidde naar Everest Base Camp op een hoogte van meer dan 5.000 meter, waarbij ze de typische trainingsaanbevelingen uit het water blies. De zwangerschap van de vrouw bleek perfect gezond en rustig te zijn, maar dat betekent niet dat haar regime een goed idee zou zijn voor de meeste vrouwen, benadrukt Davenport. Grote hoogte, extreme hitte, rotsklimmen en duiken zijn slechte ideeën. Regelmatige, matige lichaamsbeweging daarentegen lijkt onder normale omstandigheden allemaal positief te zijn, zowel voor moeder als kind.

Voor meer Sweat Science, volg me op Twitter en Facebook, meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief , en bekijk mijn boek Endure: Mind, Body, and the Curiously Elastic Limits of Human Performance.