Hoe maak je notenboter thuis?

09 Jun 2021

Hoe maak je notenboter thuis?

Een zelfgemaakte amandel- of cashew- of zonnebloemspread zou een nietje moeten zijn in elke keuken

Er zijn ergere ondeugden dan notenboter. Calorisch hoog, het is een geweldige snack voor atleten, dankzij het ruime eiwit- en vetgehalte. Het enige nadeel? Een pot van 16 ounce kan meer dan $ 10 kosten. Gelukkig kun je het voor ongeveer de helft van die kosten maken.

Amandelen, cashewnoten en zonnebloempitten zijn allemaal uitstekende basissen voor je notenboter. Wees niet bang om verschillende noten en zaden te mengen en zorg ervoor dat je ze rauw en ongezouten krijgt. Thuis roosteren maakt ze gemakkelijker te malen, haalt heilzame oliën naar boven en verdiept de smaak.

Rachael Hartley, een diëtist uit Columbia, South Carolina, mixt graag walnoten met ahornsiroop, macadamianoten met kokosvlokken en pecannoten met pompoentaartkruiden. Hier deelt Hartley haar onfeilbare recept voor een klassieke noten- of zaadspread.

Ingrediënten

  • 3 kopjes rauwe noten of zaden
  • 1 eetlepel pindaolie of olie met neutrale smaak (indien nodig) 
  • 1 of 2 eetlepels honing, ahornsiroop of andere zoetstof
  • Zout, kaneel, kokosvlokken, vanille-extract of cacaopoeder naar smaak

Instructies

Verwarm de oven voor op 350 graden. Verspreid de noten of zaden op een pan en rooster ze tot ze geurig ruiken, ongeveer tien minuten, roer halverwege om te voorkomen dat ze verbranden. Doe in een keukenmachine en mix op de hoogste stand tot de textuur glad en vloeibaar is, schraap af en toe langs de zijkanten en voeg indien nodig een beetje olie toe voor romigheid. Dit kan tot tien minuten duren. Zodra het glad is, meng je de zoetstof en het zout en andere smaakstoffen naar smaak. Breng de boter over in een pot van 16 ounce en bewaar deze een week bij kamertemperatuur of enkele weken in de koelkast.