Hoe u snelheid kunt opbouwen met correct herstel

11 Mar 2021

Hoe u snelheid kunt opbouwen met correct herstel

Gepresenteerd door sponsorinhoud: UNDER ARMOR

Hard gaan levert beloningen op, maar alleen als je dit in evenwicht brengt met herstel.

Om sneller te worden, moet je sneller rennen— dat is een gegeven. Maar de grens tussen hard genoeg duwen om winst te zien en overdrijven is flinterdun. Om je te helpen die lijn met succes te volgen, hebben we Under Armour-coach Tom Brumlik om zijn beste advies gevraagd over herstel als een strategie om sneller te worden.

Vermijd de snelheidsval

Snel werken is moeilijk , met opzet. Als u ziet dat werk vruchten begint af te werpen - snellere kilometers, sterkere kilometers, langere kilometers, allemaal met minder inspanning dan voorheen - kan het verleidelijk zijn om altijd aan snelheidswerk te doen. Maar vroeg of laat kan te veel van het goede je inhalen in de vorm van letsel of burn-out. "De grote, veelgemaakte fout is om elke dag hard te werken, zelfs op hersteldagen", zegt Brumlik. "Je moet leven volgens het principe om uitdagende dagen uitdagend te houden en gemakkelijke dagen gemakkelijk te houden."

Je lichaam heeft hersteldagen en rustdagen nodig (meer over dat onderscheid hieronder) om zich aan te passen aan de toenemende eisen die je stelt ' aan het maken. Het kan moeilijk zijn om uit te zoeken hoe u het totale trainingsvolume kunt verdelen. Eén aanwijzing: u moet meer in een aërobe zone trainen dan in een anaërobe zone. Brumlik zegt dat zelfs de snelste hardlopers snelheidstrainingen tot een minimum beperken. "Je hoeft maar twee zware trainingen in een bepaalde week te doen", zegt hij. "Soms maar één, vooral als je op de lange termijn komt."

Stel je de training van een week voor, zegt Brumlik, en probeer de snelheid te complimenteren met herstel. Synchroniseer met UA MapMyRun om jezelf eerlijk te houden. "Stel dat je op zondag een lange hardloopsessie doet, en dan op maandag een vrije dag", legt hij uit. "Dinsdag ben je klaar voor snel werk." Spoel af, herhaal.

Vind je flow

Met de geheel nieuwe Flow Velociti Wind heeft UA de zware rubberen buitenzool gedumpt. Het resultaat? Een lichtgewicht schoen die net zo snel is als hij aanvoelt.

Meer informatie →

Herstel goed

Omdat er meer van je training zou moeten vallen naar de herstelzone, is het een goed idee om te plannen hoe dat eruitziet. "Ik ben een groot voorstander van crosstraining", zegt Brumlik. “Probeer op een hersteldag iets als zwemmen, fietsen of de crosstrainer. Je kunt zelfs basketballen en in verschillende bewegingsvlakken komen. ”

Herstel gaat echter verder dan gemakkelijkere dagen of crosstraining. Bekijk ook het grotere plaatje. “Ik raad aan om in cycli van vier weken te werken”, zegt Brumlik. “Drie weken zullen hard werken en volume met zich meebrengen. Snoei dan alles terug in de vierde week voordat u opnieuw begint. ”

Is er een herstelrun gepland? Maak je geen zorgen over je tempo: "Laat het horloge op die dagen maar thuis", zegt Brumlik. "Leren rennen op gevoel, en niet op tempo, zal je een betere hardloper maken." Zoek een mooie baan om te rennen en af ​​te stemmen, en laat je gedachten afdwalen.

Vergeet geen vrije dag

Elke week moet ook een volledige rustdag bevatten zonder geplande trainingen Van elke soort. Het is oké om met de hond te wandelen of wat andere gemakkelijke, actieve rust te nemen, maar vermijd alles wat gepland of gedefinieerd is. "Dit is zowel een mentale als een fysieke", zegt Brumlik. Kent u het productieve gevoel dat u pas op het werk krijgt na een echt unplugged weekend? Hetzelfde geldt voor je training: een vrije dag zonder na te denken over hardlopen geeft je geest de ruimte die het nodig heeft om verfrist en opgeladen terug te komen.

Dit is je dag om boodschappen in te halen, het huis schoon te maken of een goed boek. Laat je trainingsplan en gedachten over training voor een andere dag liggen.

Onthoud dat sneller worden een spel van evenwicht is: je kunt de winst niet behalen als je herstel niet als training beschouwt. Brumlik zegt: "Het doel is om je lichaam te belasten en daarna te ontspannen."

Under Armour, Inc., met hoofdkantoor in Baltimore, Maryland, is een vooraanstaande uitvinder, marketeer en distributeur van sportkleding, schoeisel en accessoires. De innovatieve producten en ervaringen van Under Armour zijn ontworpen om menselijke prestaties te versterken en om atleten beter te maken. Voor meer informatie kunt u terecht op http://about.underarmour.com.