Hoe visualiseren uw hardlopen kan verbeteren

03 Jun 2021

Hoe visualiseren uw hardlopen kan verbeteren

Gepresenteerd door sponsorinhoud: Under Armour

Technieken om succes te zien en obstakels te overwinnen in je volgende race

Als het op hardlopen aankomt, is het mentale spel net zo belangrijk als het fysieke spel. "Je kunt de beste training en coaching ter wereld hebben, maar als je je geest niet op de juiste plaats hebt, is het moeilijk om resultaten te behalen", zegt Under Armour's prestatiecoach Tom Brumlik. De pro's begrijpen dit natuurlijk en gebruiken visualisatietechnieken om moeilijke momenten door te drukken. Hier leest u hoe u een pagina uit hun boek kunt halen.

Begin met oefenen

Net zoals u uw lichaam traint als u snel wilt worden, moet u uw geest trainen als u vaardig wilt worden bij visualisatie - een mentaal beeld creëren van een toekomstig scenario en het zo realistisch mogelijk bekijken. "Het helpt om te beseffen dat het tijd kost om te ontwikkelen", zegt Brumlik. "De belangrijkste elementen zijn consistente herhaling en visualisatie opvolgen met actie."

"Als je er dagelijks aan denkt om de Boston Marathon te lopen voordat je je hebt gekwalificeerd, of zelfs maar bent begonnen met de training die nodig is om je te kwalificeren, heeft deze gewonnen het maakt niet uit hoe goed je het parcours kunt visualiseren”, waarschuwt Brumlik. “Dat is dagdromen.” In plaats daarvan, zegt hij, moet je je duidelijker op de eigenlijke taak concentreren, jezelf visualiseren terwijl je het doet, en dit vele malen herhalen.

Olympiër Joanna Zeiger, auteur van The Champion Mindset, voegt toe: "Zoals met alles wat nieuw is, het vergt oefening. Begin al lang voordat je gaat racen met visualisatietechnieken.”

Je hoeft geen specifieke regels te volgen

Hoewel er bepaalde benaderingen voor visualisatie zijn die helpen, is het geen one-size-fits-all methode, zegt Zeiger. "Het enige dat belangrijk is, is dat je het doet", zegt ze. Waar je visualiseert is ook niet belangrijk - doe het tijdens een zware training of thuis op een rustige, comfortabele plek. Bijvoorbeeld: "Als je je lange duurloop de volgende ochtend visualiseert terwijl je de avond ervoor in bed ligt, kan dat effectief zijn omdat je het in de nabije toekomst in de praktijk gaat brengen", zegt Brumlik.

Experimenteer met wat het beste werkt

Als het op visualiseren aankomt, kiezen atleten meestal een van de twee wegen: intern of extern. Beide zijn prima, maar je moet uitzoeken welke het beste voor je werkt. Interne visualisatie lijkt misschien op het oefenen van een bepaald aspect van hardlopen. Stel dat u uw cadans wilde verhogen. "Beeld je in dat je je voet onder je naar beneden duwt, niet naar voren gooit en te ver gaat", zegt Brumlik. Externe visualisatie is waar de meeste hardlopers aan denken als ze aan de oefening denken. Stel je voor dat je op een renbaan met je concurrenten voorop loopt. Of stel je een bijzonder moeilijke plek voor tijdens de training en loop er moeiteloos doorheen. "Ik raad ook aan om te visualiseren dat dingen fout gaan", zegt Zeiger, "zodat de atleet kan oefenen hoe hij bepaalde tegenslagen tijdens een race zal aanpakken."

Visualisatie tijdens het trainen of racen

Visualisatie begint pas echt zijn vruchten af ​​te werpen als je het kunt aanboren tijdens een moeilijke periode, of het nu tijdens een race of training is. "Het kan helpen om jezelf voor te stellen bijvoorbeeld de interval afmaken als je er middenin zit", zegt Zeiger. "Als ik intervallen op de weg deed, zag ik mezelf vaak op een baan waar ik kon aftellen in stappen van 400 meter. Ik zou me ook voorstellen dat ik aan het einde kan stoppen en op adem kan komen.

Voor maximale impact coacht Brumlik zijn atleten om zich maanden voor belangrijke races op het proces te concentreren, waarbij alle mogelijke hindernissen worden uitgeprobeerd om een positief resultaat behalen. "Dan kun je een race beter visualiseren als je alle variabelen kent", zegt hij. Wat je ook tegenkomt tijdens een uitdagend moment - regen, heuvels, hitte of vochtigheid - je bent mentaal geoefend en klaar om te reageren op een manier die je door het moment zal loodsen.

Under Armour, Inc. , met het hoofdkantoor in Baltimore, Maryland, is een toonaangevende uitvinder, marketeer en distributeur van merkkleding, schoenen en accessoires voor sportprestaties. De innovatieve producten en ervaringen van Under Armour zijn ontworpen om menselijke prestaties te versterken en zijn ontwikkeld om atleten beter te maken. Ga voor meer informatie naar http://about.underarmour.com.