Je kunt jezelf leren om beter te lijden

18 Jun 2021

Je kunt jezelf leren om beter te lijden

Omgaan met ongemak is geen magisch geschenk. Het is een vaardigheid en je kunt het verbeteren.

Twee weken na zijn 38-daagse solo-roei over de Noord-Atlantische Oceaan kreeg Bryce Carlson een verontrustende update van zijn weerteam. De wind van 90 mijl per uur van orkaan Chris veroorzaakte golven van 45 voet, veel meer dan zijn 20 voet roeiboot aankon - en de storm kwam zijn kant op. Hij zwenkte naar het zuiden om zijn pad te vermijden, maar dat betekende dat hij drie dagen lang recht tegen de heersende wind in roeide, vrijwel non-stop. "Ik vocht er rechtdoor", zegt hij. "Het kostte me alle energie die ik had om niet naar het noorden te drijven." Toch heeft hij de poging niet afgeblazen.

Elke sport vereist zijn eigen superkrachten, en extreme atleten onderscheiden zich door hun bereidheid om lijden te tolereren, zelfs te omarmen. In één onderzoek beoordeelden ultralopers het ongemak van een ijswatertest van drie minuten als slechts zes van de tien; de controles van de nonathlete kwamen amper halverwege voordat ze het opgaven. Wat zorgt ervoor dat atleten als Carlson, een anders bescheiden middelbare schoolleraar, zoveel pijn kunnen opslorpen? En hoe kan de rest van ons van hen leren?

In 2016 volgde een team onder leiding van Kevin Alschuler, een psycholoog aan de University of Washington School of Medicine, 204 deelnemers aan een reeks van 155 mijl lange hardloopwedstrijden door de woestijnen Atacama, Gobi en Namibië. Alschuler en zijn collega's wilden begrijpen waarom, zelfs onder geharde ultra-atleten, sommigen beter waren dan anderen in het grijnzen en verdragen. Ze vonden een duidelijk verband tussen de copingstrategieën van de lopers en de kans dat ze de finish zouden halen. Tactieken zoals het herkaderen van de pijn als een uitdaging, weigeren zich er door te laten storen of het simpelweg negeren, werden als nuttige 'adaptieve' benaderingen beschouwd. Zich bang of verslagen voelen door pijn, of het interpreteren als een signaal om te stoppen, werd als 'onaangepast' beschouwd. Elke atleet kreeg twee scores van nul tot zes toegewezen voor het gebruik van adaptieve en onaangepaste strategieën; voor elke verhoging van de onaangepaste score met één punt, verdrievoudigde de kans op uitval.

Alschuler voerde een vergelijkbare analyse uit van de rij van Carlson in 2018 en publiceerde de resultaten in Wilderness en Milieugeneeskunde vorig jaar. Elke dag schreef Carlson over zijn grootste uitdaging en hoe hij ermee omging, en vulde hij vragenlijsten in met numerieke beoordelingen van pijn, vermoeidheid, angst en andere gevoelens - een taak die nog gecompliceerder werd toen zijn boot kapseisde op de vijfde dag van de reis, waarbij hij de laptop die hij voor dat doel had meegebracht, vernietigde. (In plaats daarvan diende hij latere rapporten in via satelliettelefoon.)

Gezien zijn lange geschiedenis van ultrauithoudingsvermogenprestaties, is het niet verwonderlijk dat Carlson een robuuste toolkit had met pijnbestrijdingsstrategieën. Toen hij geconfronteerd werd met psychisch ongemak door angst en eenzaamheid, wendde Carlson zich tot afleiding. Voor fysieke stressoren probeerde hij actief problemen op te lossen. Als dat het probleem niet oploste, verlegde hij zijn strategie naar acceptatie.

Het belang van acceptatie is iets dat Alschuler benadrukt in zijn klinische werk als revalidatiepsycholoog die werkt met patiënten met chronische medische aandoeningen.

"Een patiënt en ik zullen hun opties bespreken, en het is optie A of optie B", zegt hij. "En ze willen optie C, die niet bestaat." In deze situaties kan het een uitdaging zijn, maar ook cruciaal, voor patiënten om te accepteren dat het helemaal geen optie is om van pijn af te komen. "Ik denk dat onze ultra-atleten, zoals Bryce, het allemaal heel goed lijken te doen door te zeggen: Nou, optie C is van tafel en wat voor me ligt is A of B."

Om die bereidheid om samen te leven met ongemak te helpen ontwikkelen, gebruikt Alschuler cognitieve gedragstherapie, acceptatie- en commitment-therapie en mindfulness. Zelfs de eenvoudige tools die worden aangeboden door apps als Calm en Headspace kunnen waardevolle vaardigheden bijbrengen, zegt hij. Door te leren aanwezig te blijven, kunnen we enkele van de meest slopende reacties vermijden, zoals catastroferen van pijn - de neiging om bijvoorbeeld aan te nemen dat elke pijn in je gewrichten de voorbode is van een carrière-einde blessure, waardoor de pijn erger wordt .

In het heden blijven was cruciaal voor Carlson terwijl hij worstelde om uit het pad van de orkaan te blijven. "Het was maar een uur per keer", herinnert hij zich. "Ik probeerde mezelf eraan te herinneren dat er dingen zijn die ik kan beheersen en dingen die ik niet kan - en voor de dingen die ik niet kan beheersen, kan ik mezelf niet toestaan ​​me zorgen te maken over hen." Uiteindelijk werd het duidelijk dat hij de storm, die geleidelijk aan het afzwakken was, niet zou kunnen vermijden. Zoals met zoveel andere uitdagingen die hij tijdens de reis tegenkwam, zou hij ermee moeten leven. "Het beste wat je kunt doen, is niet tegen de golven vechten", zegt hij. “Loop maar met de wind mee. De wind gaat komen. Ga ermee aan de slag."