Twee zeer verschillende manieren om de Tour de France te berijden

02 Mar 2021

Twee zeer verschillende manieren om de Tour de France te berijden

Sweat Science

Gedetailleerde vermogensgegevens van sprinter Marcel Kittel en klimmer Tom Dumoulin benadrukken de contrasterende fysiologische eisen waarmee verschillende renners worden geconfronteerd

Ik zou het nooit in hun gezicht zeggen , maar als een magere afstandsloper heb ik er altijd van genoten om gespierde tienkampers hun laatste evenement, de 1500 meter, te zien rennen. Ze laten het er bijna net zo hard uitzien als het polsstokspringen voor mij zou zijn. Ze hoeven natuurlijk niet echt tegen midfondspecialisten te racen. In het wielrennen daarentegen nemen de sprinters, tijdrijders, klimmers en allrounders allemaal deel aan dezelfde grote rondes. Stel je voor dat Usain Bolt de marathon binnen een bepaalde tijdslimiet zou moeten afmaken om de volgende dag aan de 100 meter finale te beginnen. Wat zou daarvoor nodig zijn?

Een paar nieuwe studies in het International Journal of Sports Physiology and Performance biedt een unieke kijk op vermogensgegevens verzameld door de gepensioneerde Duitse sprinter Marcel Kittel, die in de loop van zijn carrière 14 Tour de France-etappes. Zet dat op een rijtje naast een vergelijkbaar onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd en waarin de vermogensgegevens van de Nederlandse renner Tom Dumoulin worden getoond, een alleskunner die de Giro D'Italia heeft gewonnen en tweede overall is geworden in de Tour de France, en je hebt een uniek kijkje in de fysiologische eisen van een grote ronde vanuit twee heel verschillende perspectieven.

Alle drie de onderzoeken werden geleid door Teun Van Erp, die met zowel Kittel als Dumoulin werkte als sportwetenschapper toen ze aan het racen waren met wat momenteel bekend staat als Team DSM (voorheen onder meer Team Sunweb en Team Shimano). Hij is nu postdoc aan de Universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika. Ik heb al een paar keer eerder geschreven over zijn onderzoek met de Team DSM-fietsers: hij en zijn collega's ontdekten dat subjectieve metingen zoals waargenomen inspanning net zo goed lijken te zijn als high-tech maatregelen zoals vermogensmeters voor het volgen van de trainingsbelasting, en in een ander onderzoek vergeleken racegegevens van hun heren- en damesteam.

Een manier om de eisen van een Grand Tour te kwantificeren, is de tijd die een rijder doorbrengt in elk van hun vijf verschillende vermogenszones, die zijn gebaseerd op hun functionele drempelvermogen. Hier is hoe dat eruit zag voor Dumoulin, een allround rijder die bijzonder goed is in tijdritten en klimmen, in de loop van vier verschillende grote rondes:

Deze zijn races die 2.200 tot 2.500 mijl afleggen in 85 tot 95 uur in de loop van drie weken, dus het is niet verwonderlijk dat ongeveer 80 procent van de tijd wordt doorgebracht in de drie zones met lage intensiteit. De race wordt in relatief korte tijd gewonnen en verloren, vooral op bergbeklimmingen die doorgaans 20 tot 30 minuten duren.

Dat zijn de gegevens voor Dumoulin, een man die ongeveer 150 pond weegt en competitief moet zijn in vlakke etappes, bergetappes en tijdritten om op jacht te gaan naar de algemene titel. Maar hoe zit het met Kittel, die iets minder dan 200 kilo weegt, veel ervan in de vorm van een dijbeenspier? Hij heeft die spier nodig om enorme kracht te ontkurken bij het afronden van sprints aan het einde van vlakke etappes, maar de aard van de Grand Tour betekent dat hij die spier ook over de bergpassen moet sjouwen - en toch moet eindigen binnen een cut-off die varieert van ongeveer zeven tot 22 procent achter op de winnende tijd.

Op het eerste gezicht lijken de gegevens van Kittel redelijk op elkaar. Hier zijn dezelfde grafieken voor vier edities van de Tour de France:

Maar Kittel brengt eigenlijk 25 tot 30 procent van zijn tijd door in de top twee zones, vergeleken met 20 procent voor Dumoulin. "Wat me het meest verbaasde, was hoeveel zwaarder een grote ronde voor Marcel was in vergelijking met Dumoulin", vertelde Van Erp me in een e-mail. “Verder moet hij ongelooflijk veel tijd doorbrengen in z4 en z5 op de bergen in het eerste deel van de race om in de grupetto te kunnen blijven [d.w.z. het hoofdpakket van niet-klimmers die achterop raken tijdens een bergrit]. ”

In de Tour van 2017 won Kittel vijf etappes, waaronder de 10e en 11e. In de 12e etappe, die drie grote beklimmingen omvatte, eindigde hij als 170e, ruim 34 minuten achterstand op de etappewinnaar. Hij is als de tienkamper die zich door een 1.500 worstelt, en je zou kunnen denken dat hij lollig aan het kokhalzen is en zijn energie spaart voor de volgende sprintetappe. Maar hier zijn dezelfde gegevens uitgesplitst naar verschillende soorten etappes: vlak, halfbergachtig, bergachtig en tijdrit. Kijk eens hoe hard hij werkt aan die bergetappes!

(De tijdritten zijn veel korter, vaak minder dan een half uur, dus worden gereden op een veel hogere intensiteit.)

Een manier om de fysiologie tussen verschillende soorten rijders te vergelijken, is door te kijken naar het geleverde vermogen (dat meestal wordt gemeten door een vermogensmeter die detecteert hoe hard je op de pedalen drukt) verdeeld bij gewicht. Hoe meer je weegt, hoe groter het vermogen dat je nodig hebt om vol te houden, met name bij beklimmingen waarbij andere factoren, zoals aerodynamica, niet zo belangrijk zijn. Het functionele drempelvermogen van Dumoulin varieerde tussen 5,8 en 6,0 watt per kilogram in de jaren waarop het onderzoek betrekking heeft; Kittel, die tegen een veel groter gewicht werkte, was 4,9 W / kg. Het laatste aantal, zo stelt Van Erp, is waarschijnlijk het absolute minimum dat nodig is om een ​​grote ronde af te werken zonder enige afkappunten te missen.

De tweede paper over de gegevens van Kittel duikt diep in de sprinttactiek gedurende twee periodes van zijn carrière : met Team Shimano in 2013-2014 en met Team Quick-Step in 2016-2017. Deze sprints zijn in hoge mate gechoreografeerd, waarbij wordt vertrouwd op een reeks domestieken om de sprinter in positie te brengen voor een mogelijke overwinning aan het einde van de race.

Bij Shimano was het vermogen van Kittel meestal hoger tussen tien minuten. en 30 seconden voor de finish, wat resulteerde in een betere positie toen de sprint begon. Met Quick-Step werkte hij niet zo hard in de aanloop naar de sprint en had daardoor een slechtere positionering, maar kon hij harder accelereren vanaf 30 seconden te gaan. Kittel was goed genoeg om met beide benaderingen sprints te winnen, maar dat geldt misschien niet voor de meeste sprinters, zegt Van Erp. Het is een goed punt om te onthouden: de eindsprint is altijd memorabel, maar de wedstrijd wordt vaak gewonnen of verloren in de strijd om een ​​goede positie voordat de echte sprint begint.

Een van de leuke dingen bij het wielrennen is alles. de subplots die op een willekeurige dag van een Grand Tour plaatsvinden. Sommige renners proberen de etappe te winnen; anderen proberen de algemene ranglijst te stijgen; anderen proberen punten te verzamelen door beklimmingen of tussenliggende prime-lenzen te winnen. Het blijkt dat er nog een laag drama gaande is aan de achterkant van het peloton, aangezien de sprinters eliminatie proberen te voorkomen - en de fysiologie suggereert dat ze, volgens sommige maatregelen, zelfs harder werken dan de leiders. Wanneer de Grand Tours deze zomer worden hervat, hopen we op wat goede schermtijd voor de grupetto.

Ga voor meer Sweat Science naar me toe op Twitter en Facebook, meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en bekijk mijn boek Volharden: geest, lichaam en de merkwaardig elastische grenzen van menselijke prestaties.