We kunnen allemaal wel een beetje therapie gebruiken

18 Jun 2021

We kunnen allemaal wel een beetje therapie gebruiken

Denk je dat je geen baat zou hebben bij wat mentaal onderhoud? Denk nog eens goed na.

Regelmatige lichaamsbeweging houdt ziekte op afstand en bevordert de algehele lichamelijke gezondheid. Dus waarom behandelen we de mentale kant anders? "Mensen wachten vaak tot dingen helemaal uit elkaar vallen om met therapie te beginnen", zegt Emily Anhalt, een klinisch psycholoog en medeoprichter van Coa, een sportschool voor geestelijke gezondheidszorg die lessen biedt over vaardigheden als veerkracht, mindfulness en zelfbewustzijn. "Maar dat is hetzelfde als wachten tot je een hartaandoening hebt om met cardio te beginnen." Net zoals het laten pompen van uw bloed hartaandoeningen kan helpen voorkomen, "kan therapie een proactieve manier zijn om op de hoogte te blijven van uw emotionele welzijn", zegt Anhalt. Volgens de American Psychiatric Association is aangetoond dat therapie de tevredenheid over de loopbaan verhoogt, de fysieke gezondheid verbetert en onze connecties met anderen verbetert. "Therapie kan ons helpen meer authentieke versies van onszelf te worden, wat kan verbeteren hoe we ons in onze huid en in onze relaties voelen", zegt Anhalt.

Ken uw opties 

Therapie kan meer inhouden dan alleen praten over uw gevoelens. Hier zijn drie andere benaderingen, samen met wie er baat bij heeft.

Als: u worstelt met zelfkritische gedachten, paniekaanvallen of fobieën.

Probeer: cognitieve gedragstherapie.

"CGT is een gestructureerde benadering die begint met een behandelplan en het stellen van doelen, en het leert mensen hoe ze hun gedrag kunnen veranderen en flexibeler kunnen denken", legt Jenny Taitz, een klinisch psycholoog in Los Angeles, uit.

Als: u hulp nodig heeft bij het verwerken van trauma.

Probeer: oogbewegingsdesensibilisatie en opwerkingstherapie.

Als je praat over een traumatische gebeurtenis, vraagt ​​een EMDR-therapeut je om hun handbewegingen met je ogen te volgen. Door de aandacht van het geheugen af ​​te leiden, vermindert het leed dat ermee gepaard gaat, wat het hersenproces kan helpen.

Als: u vatbaar bent voor wederzijdse afhankelijkheid, conflictvermijding of woede-uitbarstingen.

Probeer: psychodynamische therapie.

“Psychodynamische therapeuten helpen mensen het waarom van hun relatiepatronen te ontdekken”, zegt Anhalt. “Bijvoorbeeld, iemand die zich terugtrekt als anderen dichtbij komen, zal op een gegeven moment hetzelfde gaan doen met zijn therapeut. Wanneer dit gebeurt, kan de therapeut zeggen: 'Hé, kijk eens wat je hier doet. Laten we het samen begrijpen.' ” 

Plan een interview

Weet u niet waar u moet beginnen bij uw zoektocht naar een therapeut? Stel deze vragen aan potentiële kandidaten om ervoor te zorgen dat u de beste hulp krijgt.

"Welke ervaring heeft u met het behandelen van klanten met soortgelijke problemen?"

Sommige therapeuten zijn gespecialiseerd in eetstoornissen, terwijl anderen zich richten op rouw of middelengebruik. Zorg ervoor dat de jouwe goed past en ervaring heeft met het helpen van klanten zoals jij.

“Hoe zou u uw communicatiestijl omschrijven?”

Dit verschilt van therapeut tot therapeut. Degenen die psychodynamische of ondersteunende therapie toepassen, kunnen meer luisteren en minder praten. Degenen die gedragstherapieën toepassen, zijn meestal directer.

"Als ik niet krijg wat ik wil van therapie, sta je dan open voor feedback?"

Wees niet verlegen als het proces niet werkt voor jou. Onderzoek toont aan dat openhartig zijn over uw doelen en vooruitgang een belangrijk onderdeel is van het succes van de behandeling.

Decodeer de titels

Deskundigen in de geestelijke gezondheidszorg krijgen verschillende niveaus van opleiding en training. Hier zijn vier van de meest voorkomende referenties die u tegenkomt.

Psychiater: Psychiaters zijn artsen - ofwel artsen (MD's) of artsen in de osteopathische geneeskunde (DO's) - die drie tot vier jaar medische opleiding en vier jaar residentie hebben voltooid. Ze kunnen medicijnen zoals antidepressiva voorschrijven en psychische aandoeningen diagnosticeren. Sommige psychiaters bieden ook psychotherapie aan.

Counselor: ook wel therapeuten genoemd, gediplomeerde counselors voltooien twee jaar graduate school en behalen een masterdiploma. Ze bieden individuele therapie, gezinstherapie en relatietherapie, maar velen kunnen geen medicijnen voorschrijven. Ze kunnen een master in kunst of wetenschap (MA of MS), een master in sociaal werk (MSW) of een diploma huwelijks- en gezinstherapeut (MFT) hebben.

Psycholoog: De meeste psychologen volgen tot zes jaar graduate training en behalen een doctoraat. Ze kunnen psychologieprofessor worden, onderzoek doen, psychotherapie geven of therapeuten in opleiding begeleiden. In sommige staten kunnen psychologen medicijnen voorschrijven. Veelvoorkomende graden die je kunt tegenkomen zijn PsyD (doctor in de psychologie), PhD (doctor in de filosofie) en EdD (doctor in het onderwijs).

Levenscoach: net als therapeuten helpen levenscoaches cliënten om doelen te stellen, gedrag aan te passen en het welzijn verbeteren. Slechts weinigen krijgen een opleiding op universitair niveau om psychische aandoeningen zoals angst, depressie en PTSS te diagnosticeren en te behandelen. Er is geen speciale opleiding vereist om levenscoach te worden, maar velen behalen geavanceerde referenties - zoek naar certificeringen van de International Coaching Federation zoals PCC (professionele gecertificeerde coach) en MCC (master gecertificeerde coach).