Hoe uw menstruatiecyclus uw letselrisico beïnvloedt

18 Mar 2021

Hoe uw menstruatiecyclus uw letselrisico beïnvloedt

Sweat Science

Veranderende hormoonspiegels zijn van invloed op uw pezen, ligamenten en spieren, en er zijn steeds meer aanwijzingen dat dit uw kans op letsel kan beïnvloeden.

Volgens sommige schattingen zijn er 200.000 mensen scheuren elk jaar hun voorste kruisbanden (ACL's) in de Verenigde Staten, de overgrote meerderheid van hen zijn vrouwen. En de timing van deze verwondingen is niet toevallig. Al meer dan twee decennia weten onderzoekers dat ACL-tranen waarschijnlijker zijn tijdens bepaalde fasen van de menstruatiecyclus, vermoedelijk omdat veranderende hormoonspiegels de eigenschappen van ligamenten beïnvloeden.

Het zijn niet alleen ACL's: een nieuwe studie in Frontiers in Fysiologie, van onderzoekers van de University of Lincoln, Nottingham Trent University en The Football Association, volgde de nationale voetbalspelers van vrouwen uit Engeland gedurende een periode van vier jaar en vond bewijs dat spier-, pees-, gewrichts- en ligamentletsels ongelijk zijn verdeeld over de menstruatiecyclus. Hormonen hebben duidelijk invloed op het risico op letsel, maar het lastige is om uit te zoeken wat de mechanismen zijn en wat je eraan kunt doen.

De sleutelfactor lijkt oestrogeen te zijn, dat brede effecten heeft op het lichaam, waaronder het verminderen van de stijfheid van pezen en ligamenten - een handige truc die de bevalling mogelijk maakt, maar knieën en andere gewrichten minder stabiel maakt wanneer het niveau hoger is. In de eenvoudigste bewoordingen kunt u de menstruatiecyclus in twee helften verdelen: de folliculaire fase, die begint op de eerste dag van de menstruatie; en de luteale fase, die begint met ovulatie. Oestrogeen is het laagst aan het begin van de folliculaire fase en stijgt vervolgens tot zijn hoogste piek kort voor de eisprong. Daarna daalt het scherp en stijgt weer naar een zachtere piek tijdens de luteale fase.

Met dit in gedachten zou je verwachten dat ACL-verwondingen het vaakst optreden tijdens de late folliculaire fase (soms de ovulatiefase genoemd). ), wanneer het oestrogeen het hoogst is en de ligamenten het losst. Studies hebben aangetoond dat kniegewrichten tijdens deze fase één tot vijf millimeter losser worden, waardoor het gewricht minder stabiel wordt. En dat patroon van verwondingen is inderdaad wat algemeen wordt waargenomen voor ACL-tranen. Maar het is niet duidelijk dat hetzelfde patroon zou gelden voor andere verwondingen. Een artikel uit 2019 van Nkechinyere Chidi-Ogbolu en Keith Baar van de University of California Davis voerden aan dat slappere pezen het risico op spierblessures juist kunnen verminderen, omdat ze beter in staat zijn om een ​​deel van de impact van schokken op te vangen die anders zouden kunnen overbelasten of scheuren. een spier.

De nieuwe voetbalstudie, geleid door Ian Varley van Nottingham Trent, volgde spelers variërend van het Engelse nationale team onder de 15 tot het eerste elftal en volgde blessures tijdens alle trainingskampen en competities gedurende vier jaar. Alleen spelers met een regelmatige menstruatiecyclus die geen hormonale anticonceptiva gebruikten, werden in de analyse meegenomen, aangezien anticonceptiva de grote variaties in oestrogeenspiegels elimineren. In totaal werden 156 in aanmerking komende verwondingen van 113 spelers waargenomen.

Verrassend genoeg liep tijdens de onderzoeksperiode slechts één speler een ACL-breuk op en gebruikte ze orale anticonceptiva, dus werd ze niet in de analyse opgenomen. Spier- en peesblessures waren ongeveer twee keer zo waarschijnlijk tijdens de late folliculaire fase (waarbij oestrogeen leidde tot slappe pezen en ligamenten) in vergelijking met de andere fasen. Omgekeerd waren gewrichts- en ligamentletsels significant minder waarschijnlijk tijdens de late folliculaire fase, hoewel het kleinere aantal van deze letsels (24 in totaal) die waarneming zwakker maakt. Ik heb dat niet achterstevoren begrepen: dit is precies het tegenovergestelde van de hypothese (losse ligamenten slecht, losse pezen goed) die ik twee alinea's geleden heb geschetst.

Er was nog een verrassend detail: 20 procent van de verwondingen deed zich voor wanneer de menstruatiecyclus van een speler "te laat" was, gebaseerd op wanneer ze verwachtten dat hun volgende menstruatie zou beginnen. Dat is vooral verrassend omdat het totale aandeel van de achterstallige tijd relatief klein is. Onregelmatigheden van cyclus tot cyclus komen vaak voor, zelfs bij vrouwen (zoals degenen die in het onderzoek zijn opgenomen) die regelmatige menstruatiecycli melden, maar het kan zijn dat sommigen zich op de grens bevonden van menstruatiestoornissen die verband houden met een relatief energietekort in de sport. Die aandoening, die een bijgewerkte definitie is van wat vroeger bekend stond als de 'triade van vrouwelijke atleten', houdt aanhoudende calorietekorten in en leidt tot problemen, waaronder gemiste of onregelmatige menstruatie en lagere botdichtheid - en een verhoogd algemeen letselrisico, wat misschien wel het geval is. is hier gebeurd.

Wat doen we met deze ietwat onverwachte informatie? "Aangezien dit onderzoek nog in de kinderschoenen staat", waarschuwen de onderzoekers, "raden we niet aan om deze gegevens te gebruiken om te informeren over oefeningspraktijken of deelname, aangezien er verder werk nodig is voordat duidelijke richtlijnen over de menstruatiecyclusfase en risicobeperking voor letsel kunnen worden gegenereerd. . " Eerlijk genoeg. Het is duidelijk dat de hormonale schommelingen ertoe doen, maar het is ook duidelijk dat de eenvoudigste modellen van hoe oestrogeen het letselrisico kan beïnvloeden, de complexiteit van het echte leven niet volledig weerspiegelen.

Het kan verleidelijk zijn om hormonale anticonceptiva te zien als een ligamentbeschermer, omdat ze de hoogste pieken in oestrogeen onderdrukken. Er zijn aanwijzingen dat dit inderdaad het geval is: uit een onderzoek uit 2014 bleek bijvoorbeeld dat gebruikers van orale anticonceptie ongeveer 20 procent minder snel een ACL-operatie nodig hadden dan niet-gebruikers. Maar, zoals Chidi-Ogbolu en Baar aangeven, zijn er compromissen: hoge oestrogeenspiegels bevorderen ook de spieropbouw en het herstel van spieren en pezen als reactie op training. U kunt beginnen met het formuleren van schema's om voorbehoedsmiddelen te vermijden tijdens de training en ze vervolgens te gebruiken tijdens het wedstrijdseizoen, maar het bewijs is erg mager voor dat soort besluitvorming.

Voorlopig beginnen Varley en zijn collega's met één eenvoudige praktische suggestie: vrouwelijke atleten moeten hun menstruatie bijhouden, zodat ze op zijn minst weten welke factoren er op een bepaalde dag aan het werk kunnen zijn. Dat is vrijwel dezelfde conclusie die is getrokken door onderzoekers die onlangs de effecten van de menstruatiecyclus op atletische prestaties hebben onderzocht. Kennis is macht. Het is niet zoveel kracht als we zouden willen, en er is dringend meer onderzoek nodig, maar het is een begin.

Ga voor meer Sweat Science naar me toe op Twitter en Facebook, meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en kijk uit mijn boek Endure: Mind, Body, and the Curiously Elastic Limits of Human Performance.