Waarover Marathonlopers (en Badmintonspelers)

26 Feb 2021

Waarover Marathonlopers (en Badmintonspelers)

Sweat Science

Een nieuwe studie onderzoekt hoe innerlijke monoloog varieert tussen sporten, situaties en ervaringsniveaus

Een paar jaar geleden hield ik een lezing over de rol van de hersenen in fysieke grenzen aan een groep sterrenvooruitzichten van de honkbalclub in mijn geboortestad, de Toronto Blue Jays. Een van de onderwerpen die ik besprak, was praten over jezelf, wat in de uithoudingswereld in feite het idee is dat je tegen jezelf zegt: "Je kunt dit!" zal leiden tot betere resultaten dan "Ik zuig en zou moeten opgeven." Naderhand wees een mentale vaardigheidscoach van de geroemde High Performance-afdeling van het team op iets voor de hand liggend: jezelf voorbereiden zodat je klaar bent om op nagels te kauwen en vuur te spugen, helpt niet noodzakelijkerwijs om verbinding te maken met een fastball van 90 mijl per uur .

Self-talk, zo blijkt, is een veel breder en genuanceerder fenomeen dan jezelf vertellen dat je het kunt. Volgens een schatting brengen we ongeveer een kwart van onze wakkere uren door met praten met onszelf, dus het is niet verwonderlijk dat de doeleinden van die innerlijke monoloog kunnen variƫren. In de sport is een van de belangrijkste verschillen tussen motiverende (je kunt het!) En instructieve (let op de bal!) Zelfbespreking.

Dat onderscheid vormt de kern van een nieuwe studie onder leiding van Johanne Nedergaard van Aarhus University in Denemarken, gepubliceerd in Consciousness and Cognition, waarin de zelfbespreking van hardlopers en badmintonspelers wordt vergeleken. Er zijn een heleboel interessante inzichten, maar misschien wel het belangrijkste is dit: als je een meedogenloze zelfcriticus bent, ben je niet de enige.

Het eerste deel van het onderzoek was een ingevulde vragenlijst door 165 hardlopers en 105 badmintonspelers, waarbij werd gekozen welke uitspraken uit een lange lijst overeenkwamen met zelfbespreking die ze hadden meegemaakt of gebruikt in hun meest recente wedstrijd of training. In tegenstelling tot sommige eerdere onderzoeken naar zelfbespreking waarover ik heb geschreven, was er hier geen tussenkomst om hen te leren hoe ze het beter konden doen. Dit was gewoon een observatie van het soort spontane innerlijke monoloog dat de atleten alleen gebruikten. In overeenstemming met eerdere studies zei ongeveer 85 procent van de respondenten dat ze zelfpraat gebruiken.

De onderzoekers wilden erachter komen of een computer machine learning zou kunnen gebruiken om het verschil te zien tussen hardlopers en badmintonspelers, alleen op basis van de inhoud van hun zelfgesprek. En ja hoor, het was mogelijk. Hier is een lijst met enkele van de vragen, die laat zien welke karakteristiek waren voor de hardlopers (naar rechts uitstrekkend) in vergelijking met de badmintonspelers (naar links):

Het is best grappig dat veruit de dominante gedachte onder hardlopers is: "Wat ga ik later vandaag doen?" Dit suggereert dat de meeste hardlopers reageerden op basis van hun meest recente trainingsrun, in tegenstelling tot een race waarbij hun gedachten waarschijnlijk minder zouden afdwalen.

De volgende hardloopspecifieke vermeldingen op de lijst zijn " Ik wil stoppen, '' ik kan niet doorgaan 'en' ik ga het niet redden '- allemaal gevoelens die mij zeker bekend voorkomen, en ik vermoed bij veel andere hardlopers. Maar "Ik voel me sterk" en "Ik kan het maken" zijn bijna even belangrijk. Hardlopen is een nooit eindigende strijd tussen zelfvertrouwen en zelftwijfel, en daarom kan motiverende zelfbespreking helpen.

De gedachten die het meest specifiek waren voor badmintonspelers waren ook behoorlijk negatief: gaan verliezen, "" Ik doe het weer verkeerd "en" Wat zullen anderen vinden van mijn slechte prestaties? " Badminton is een nulsomspel, met precies hetzelfde aantal winnaars als verliezers, dus het is opmerkelijk dat 'ik ga verliezen' bovenaan de lijst staat terwijl 'ik ga winnen' niet eens te zien is omhoog. Het suggereert dat we de neiging hebben om pessimistischer te zijn dan we zouden moeten zijn.

Meer in het algemeen is de zelfbespreking van de badmintonspelers meer gericht op het beheersen van zorgen en angst, en op procedurele aanwijzingen zoals "Concentreer" en "Ontspan. " Zelfs zonder specifieke training zijn de patronen van zelfbespreking van hardlopers en badmintonspelers consistent met het onderscheid tussen motiverende en instructieve zelfbespreking.

Het tweede deel van de studie omvatte een andere vragenlijst, dit keer met 291 helft -marathonlopers en marathonlopers, om in de nuances te graven van hoe ze zelfpraat gebruikten. Een vraag was hoe zelfpraat verschilde wanneer ze zichzelf pushten versus rustig aan doen. De belangrijkste bevinding: hoe harder je pusht, hoe groter de kans dat je zelfgesprek korter, positiever, repetitiever en meer gefocust is op het hardlopen.

Ze zochten ook naar links tussen self-talk en persoonlijke beste tijden voor halve marathon en marathon, waarbij de tijden worden gebruikt als een indicatie voor vaardigheidsniveau. (Die proxy is gebrekkig, aangezien het heel goed mogelijk is om ervaren en langzaam of onervaren en snel te zijn, maar het is in grote lijnen waar op populatieniveau.) Er is in de loop der jaren veel onderzoek gedaan naar de verschillen tussen beginners en experts, met de algemene opvatting is dat beginners meer baat hebben bij zelfbespreking dan experts. De vergelijking die Nedergaard trekt is dat kinderen zichzelf praten door middel van een nieuw aangeleerde vaardigheid; het traject dat de Russische psycholoog Lev Vygotsky een eeuw geleden voorstelde, is dat je evolueert van externe instructies van ouders of leraren naar openlijke zelfinstructie en uiteindelijk naar innerlijke spraak.

Zeker, er waren duidelijke verschillen tussen snellere en langzamere hardlopers. Interessant is dat de langzamere atleten de neiging hadden om kortere, positievere en meer repetitieve zelfpraatjes te gebruiken - precies hetzelfde patroon dat, in de totale steekproef, gekenmerkt werd door hardere inspanningen in plaats van gemakkelijkere inspanningen. Nedergaards interpretatie is dat meer ervaren hardlopers in staat zijn om uit te wijken tijdens gemakkelijke trainingsruns, terwijl beginnende hardlopers vrijwel de hele tijd de zware self-talk artillerie moeten inzetten om hun runs te doorstaan.

Een studie zoals dit kan ons niet vertellen of het veranderen van die patronen van zelfbespreking zou leiden tot betere prestaties (hoewel verschillende eerdere onderzoeken suggereren dat dit inderdaad het geval is). Maar het bevestigt opnieuw wat de sportpsycholoog van Blue Jays me vertelde. Zoals Nedergaard het verwoordde in een Twitter-thread waarin ze haar resultaten samenvat, moeten technieken voor zelfbespreking "worden aangepast aan de situatie: of je nu in competitie of training bent, een expert of een beginneling, die fijnmotorische of duursport beoefent."

En het normaliseert ook de gedachten die velen van ons, zo blijkt, te hebben. Als je halverwege een race bent en denkt: "Ik wil stoppen" en "Ik kan niet doorgaan", is dat waarschijnlijk geen goede zaak. Als je erachter kunt komen hoe je die negatieve innerlijke monoloog kunt veranderen, moet je dat doen. Maar in de tussentijd kun je troost putten uit het feit dat iedereen om je heen waarschijnlijk hetzelfde denkt.

Ga voor meer Sweat Science naar me toe op Twitter en Facebook, meld je aan voor de e-mailnieuwsbrief en ga naar mijn boek Endure: Mind, Body, and the Curiously Elastic Limits of Human Performance.